キンダーガーテンアプリケーションアップデート Enrollment Info for Kindergarten – opening up TWO DLP classes for 2015!

本日DLPグループ、ディストリクト14の教育長の Winnicki さん, Department of English Language Learners and Student Support (DELLSS)のJill Schimmelさん、及びPS 147のアドミチームでミーティングを行いました。Jill Schimmel さんは、PS147での日本語プログラム開講の為のサポート役としてDOEが指定してくださったアドバイザーの一人です。(大阪で英語を3年間教えた経歴があり、ニューヨークのミドルスクールでもESLと日本語/日本文化を教えた経験があるそうです。 現在もJETAANY などの日本に関わる組織に所属し、今年で50年目を迎える大阪府富田林市とベツレヘムの姉妹都市交流にも携わっているそうです。)

今回Schimmel さんより“side-by-side”のモデルの採用のアドバイスを受けました。主なDLPのモデルには、“side-by-side”と “self contained”という二つのモデルがあります。“side-by-side”とはDLPクラスを二つ同時に開講し、英語の先生と日本語の先生を一人ずつ雇用し、英語と日本語の教室を分け、1つのクラスが英語の教室で勉強している間はもう1つのクラスは日本語の教室をするといったモデルです。そしてその言語の時間ごとに教室ごと入れ替えるというモデルです。このモデルであれば、英語教室では展示物や掲示物も全て英語の物で、日本語の教室では掲示物も全て日本語なので、生徒さんも英語と日本語の切り替えが便利になります。先日見学に行かせて頂いたカリフォルニアのVerdugo小学校はこのサイドバイサイドを採用されています。

ちなみに“セルフコンテインド”モデルは、クラスは1つで、掲示物もクラスの半分を日本語と英語に分けます。ニューヨークでは一番ポピュラーなモデルで、フレンチプログラムもこのモデルを採用しています。

今回Schimmel さんより“side-by-side”のモデルの採用のアドバイスを受けた事で、このモデルを採用するには、2クラス分の十分な生徒さんが必要になります。25人の“日本語を母国語とする”生徒と、25人の“日本語を母国語としない”生徒さんが必要になります。

現在31家族から“日本語を主要語としない”枠で応募があり、“日本語を主要語とする”の枠には9家族が応募してくださっています。二クラス開講するには、あと16組の“日本語を主要語とする”枠に入る生徒が必要になります。“日本語を主要語とする”枠にはいるご家庭で、dlpにご興味のある方は是非応募ください。応募の際にはPS147を第一候補にして、“日本語”の枠をクリックして応募ください。

日本語のカリキュラムは、ブルックリン日本語学園の中野友子先生とトロント大学名誉教授の中島和子先生が作成に携わってくださっています。他の英語のクラス同様、授業内容は英語のクラスの内容にそったものを日本語で勉強します。その他日本の文化を紹介できるエンリッチメントプログラムなども取り入れる予定になっています。教育長のWinnickiさんも教育委員会大臣のFariñaさんと、DELLSSも初めて出来るこの日本語プログラムが成功するようにサポートしてくださっています。是非現地の日本のご家族も一緒に良いプログラム作りに参加ければと思います。

Today, we met with Superintendent Winnicki of D14, Jill Schimmel from the Department of English Language Learners and Student Support (DELLSS), and the administration of PS 147. Ms. Schimmel has been assigned as a point person from DELLSS to provide support specifically for our Japanese DLP. She taught English for three years in Osaka Prefecture, on the government-sponsored Japan Exchange and Teaching (JET) Program. She then taught ESL and Japanese Language and Culture at middle schools in New York City. She remains connected to JETAANY and other Japanese organizations in New York City; she also maintain connections with the Bethlehem-Tondabayashi Sister City Commission, which just celebrated their 50th anniversary.

Ms. Schimmel advised us to pursue a “side-by-side” DLP model. A side-by-side model would mean that we hire one regular general education teacher to teach in English in his/her own classroom and one Japanese-certified teacher to teach in his/her classroom. We would open up two classes full of students. The two classes would switch classrooms/teachers depending on the day of instruction. This means that we need to recruit 50 families for the DLP in order to pursue this model. If you feel your child is proficient in both English and Japanese, we will then place your child in a seat reserved for the non-ELL students. This way our classes will have a nice mix of ELLs (native-Japanese speakers), heritage speakers (students proficient in both Japanese/English), and students who are only English-speaking.

We had a very invigorating talk about the enrollment situation with Kindergarten Connect. Currently, we have 39 families who have indicated an interest in applying to the DLP with just 9 families indicating Japanese as the native-language

We discussed all the new regulations around DLPs and while Superintendent Winnicki recognizes that there are some kinks that need to be worked out, Chancellor Fariña and the DELLSS  fully supports our program, and want to make sure that it succeeds. What we need from the Japanese community now is to put their full support behind this first DOE sanctioned program and to commit to PS 147 for the fall. If we get enough interest, we will open up two classes for the DLP for the side-by-side model!

In addition to DOE support, we have been working with Ms. Nakano, principal of BJAFA, and Professor Nakajima, specialist in Japanese-English dual language education, who have committed to support our Japanese DLP at PS 147. They are our attentive advisors in addition to helping us develop the curriculum. They see our program as an opportunity to make a stamp in the Japanese bilingual world! We are also in talks with partnering with Japan Society for ways that they can support the enrichment of the school. There are many people that want to see us succeed!

So, if you are in support of the first Japanese DLP at 147, please place PS 147 as your FIRST choice in Kindergarten Connect – the application deadline has been extended to 2/18 (indicate Japanese as home language if that is the case) and together, we will build this wonderful inaugural program with two kindergarten classes for this fall!

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